O olivovém oleji

Tuky jsou velmi komplikovanou a v mnoha případech i nepochopenou složku potravy. Je doporučováno konzumovat co nejméně tuků. Také se ale tvrdí, že jsou v určitém množství potřeba pro funkce organismu. Vhodným zdrojem může být olivový olej, který obsahuje vitamíny a antioxidanty.

Ačkoliv se zdá, že olivový olej má příznivé účinky na naše tělo, není vhodné jej konzumovat příliš. Stejně jako jiný tuk, i ten z oliv je velmi energetický. Musíme tedy nahradit nezdravý tuk z uzenin a tučného masa zdravým olivovým, ale musíme mít na paměti, že energetický podíl z tuku ve stravě by neměl přesáhnout 30 %. V množství to bude maximálně několik desítek gramů za den. 1 g tuku totiž obsahuje 9 kcal, zatímco bílkoviny a sacharidy pouze 4 kcal.

Co v něm všechno nalezneme? V první řadě jde o mononenasycené tuky, které jsou příznivější pro náš organismus, jelikož mohou snížit hladinu špatného cholesterolu. Podíl mononenasycených tuků pak tento druh oleje obsahuje více než 75 %. Nalezneme zde cenný přirozený zdroj vitamínu E, který patří mezi významné antioxidanty. Můžeme využít i přítomnosti látky zvané oleocanthal. Má protizánětlivé účinky působící proti bolesti svalů a kloubů. Mezi předpokládané účinky patří také ty, které by měly působit proti kardivaskulárním chorobám, cukrovce a dokonce i proti rakovině. Alespoň to tvrdí vědci, kteří zkoumali v olivovém oleji látku zvanou hydroxytyrosol. Jedná se o velmi účinný antioxidant. Olivy obsahují také vitamíny A, K a D.

Zajímavé jsou tyto tuky také z hlediska formování postavy. Zatímco nasycené jsou většinou nepříznivé, mononenasycené, jako např. olejová kyselina, která je obsažená právě v olivovém oleji, se lépe využijí na energii. Podmínkou však je, že příjem mononenasycených mastných kyselin není příliš vysoký a zároveň můžeme tuto výhodu vylepšit, pokud dotyčný pravidelně cvičí. Bylo také zjištěno, že lidé konzumující zdravé tuky se efektivněji zbavují nadváhy než ti, kteří přijímají nevhodné tuky a oleje.

Pozor bychom měli dát také na skladování olivového oleje, protože je citlivý na světlo a teplo a hrozí jeho žluknutí. Proto ho skladujeme v chladu a pokud možno v temnu či tmavé láhvi. Samozřejmě, že špatně skladovaný tuk již není už moc příznivý, takže starost o skladování je velmi důležitá. Nejméně zasažen zpracováním je extra panenský olivový olej, kvalitou následují méně hodnotné varianty, jako čistý a lehký. Pokud chceme využít vlastností olivového oleje, měli bychom dát přednost nerafinovaným druhům, nejlépe extra panenskému nebo panenskému v tmavě zbarvené skleněné láhvi. Obsahují totiž nejvíce antioxidantů, které mají pro tělo pozitivní vliv.

Olivy patří do jídelníčku středomořských národů. A ty vědí, proč má v tamní kuchyni své místo. Společně s rybami, velkým množstvím zeleniny, ovoce a podílem nenasycených tuků pocházejícího z oliv, tvoří zdravou stravu ovlivňující dobrý stav organismu. A o to by se měli snažit lidé ve všech částech světa, aby strava obsahovala co nejvíce vhodných živin, které umožní zlepšit kvalitu života a také umožnit formovat postavu s co nejvyšším podílem svalové hmoty a snížit podíl přebytečného tuku.

Vyzkoušejte některé recepty s olivový olejem

image_pdfUložit recept do PDFimage_printVytisknout recept
0 0 hlasovat
Hodnocení receptu
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře