O sušeném ovoci

Do zdravého jídelníčku bychom měli každý den zařadit čerstvé ovoce. To ale neznamená, že by jiné druhy, například sušené, do jídelníčku nepatřily. Naopak, i jejich pravidelnou konzumací prospíváme svému zdraví.

Pro mnohé lidi nepředstavuje sušené ovoce zrovna lákavý či lahodný zdroj vitamínů. Mnozí argumentují tím, že v sušeném ovoci se nachází na danou váhu mnohem více cukru, než je v běžném ovoci, a proto není zrovna vhodné. Lékaři ale s takovým názorem příliš nesouhlasí.
Vzhledem k větší „sladkosti“ sušeného ovoce ho konzumujeme menší množství, než klasického čerstvého ovoce, ale i tak tím svému tělu prospíváme na stejné úrovni, možná ještě více, protože je zde větší koncentrace živin.

Kromě zdravotních výhod je dalším přínosem i celoroční dostupnost a snadné skladování. Sušené ovoce se dá také snadno začlenit do různých receptů, jedná se také o zdravější alternativu k mlsání sladkostí. Takové recepty navíc bývají bez tuku, s nízkým obsahem soli a bez přidaných cukrů.

Prevence proti rakovině

Mnohé druhy, jako například sušené datle, fíky, rozinky nebo švestky jsou také přínosné v boji s onemocněním srdce, obezitou či cukrovkou.
„Náš výzkum také naznačuje, že sušené ovoce pomáhá potlačovat některé druhy rakoviny,“ zhodnotila Andriana Kalioraová, členka výzkumného týmu. Dodala také, že bylo zaznamenáno několik případů, kdy extrakty ze sušeného ovoce omezily růst rakovinných buněk, nebo je dokonce zcela zničily.
Světová zdravotnická organizace odhadla, že na následky nedostatku příjmu ovoce a zeleniny ročně umírá až 2,7 miliónu lidí.

Použití jednotlivých druhů

Fíky – pojídají se přímo nebo se máčené do vody přidávají do kompotů či nasekané do moučníků a cukrovinek.

Datle – sušené datle se liší kvalitou a tvarem od velkých kulatých stolních datlí. S peckou nebo vypeckované se lisují a pojídají se přímo nebo se přidávají do pečiva a moučníků.

Hrušky – sušené hrušky jsou výborné v kompotu v kombinaci s čerstvými plody.

Meruňky – sušené meruňky jsou ještě oblíbenější než čerstvé. Jasně oranžové jsou upravovány kysličníkem siřičitým, na rozdíl od hnědých, méně vzhledných, které se pouze suší a jsou zdravější.

Švestky – stejně jako datle také sušené švestky mají různou kvalitu. Mají silné digestivní účinky, a proto se doporučují pojídat hlavně při trávicích potížích. Mohou se kandovat, nakládat do brandy nebo rozvařit a použít jako náplň do koláčů a sladkých knedlíků. Specialitou je usušený velký plod s jádrem nahrazeným menší vypeckovanou švestkou, který se nazývá karlovarská švestka. Jinou variantou je tzv. švestka římská, kdy je pecka nahrazena vlašským ořechem.

Banány – u nás zatím nejsou příliš rozšířené, ale jejich těžko zaměnitelná chuť vybízí k ochutnání. Lze je konzumovat přímo jako velmi výživnou svačinku nebo přidávat do moučníků. Usušené banánové pyré se také zpracovává na banánovou mouku.

Rozinky – jsou asi nejoblíbenější druh sušených plodů. Nalezneme je v různých směsích müsli, vánočkách, celozrnných tyčinkách apod.

Jablka – tzv. křížaly jsou známé v českých domácnostech již od pradávna. Nevydrží tak dlouhé skladování jako jiné druhy ovoce, protože snadno vlhnou. Mohou se konzumovat přímo nebo přidávat do sladkostí.

Korintky – často se zaměňují s klasickými rozinkami. Jedná se však o sušené plody bezsemenných hroznů z oblasti řeckého Korintu, který jim dal jméno. Přidávají se hlavně do pečiva.

Sultánky – jsou větší a sladší než rozinky, připravují se z jiného druhu hroznů a používají se tam, kde by navinulost rozinek a ostrost korintek rušila chuť pokrmu.

0 0 hlasovat
Hodnocení receptu
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře