O rýži

9 zdravých důvodů, proč jíst rýži a navíc přehled nutričních hodnot

Rýže je všeobecně známá jako zdravá potravina, která by se měla pravidelně objevovat v jídelníčku každého z nás. Obsahuje spoustu látek s blahodárnými účinky pro naše zdraví, není kalorická ani tučná a neobsahuje cholesterol. Skrývá se v ní vitamin B a její velkou předností je, že se dá připravit na nespočet způsobů. Nejhodnotnější z hlediska výživové hodnoty je hnědá rýže, protože si uchovává všechny minerály a vitamíny, nicméně také ta bílá má své přednosti. Pro kulturisty je významným zdrojem sacharidů, jiným pomáhá zhubnout a ostatní rýži konzumují zejména kvůli zdravotním benefitům. Zajímá vás, které to jsou Pokračujte ve čtení dál, a dozvíte se, že rýže je:

1. Lehce stravitelná, nenadýmá, a proto je vhodná pro děti, staré lidi i pro pacienty s přísnou žaludeční, žlučníkovou nebo pooperační dietou
2. Vhodná pro lidi s alergií na lepek, neobsahuje totiž lepek
3. Ideální při hubnutí, jeden hrnek uvařené rýže obsahuje pouze 150 kalorií
4. Zdravá pro vlasy, nehty, kůži a kosti, a to díky vysokému obsahu minerálních látek a vitamínu obsažené v hnědé rýži
5. Prevencí proti ledvinovým kamenům kalciového typu, protože v sobě skýrvá schopnost odvodňovat
6. Léčivá při teplotách, respektive odvar z rýže pomáhá snižování vysokých teplot
7. Vhodná při nutnosti snížení krevního tlaku, a to tak, že ji pravidelně konzumujete
8. Prevencí proti rakovině, zejména rakoviny tlustého střeva, prsu a prostaty
9. Užitečná pro lidi trpící cukrovkou, protože škrob v bílé i hnědé rýži uvolňuje do krve glukózu, která pomáhá kontrolovat hladinu krevního cukru

Vyberte ten správný druh rýže

Druhů rýže je v současné době nesčetné množství. Liší se od sebe velikostí, dobou růstu a schopností snášet různé přírodní podmínky. Právě různé přírodní podmínky jsou hlavním důvodem, proč bylo vyvinuto tolik druhů, neboť na rýži závisí spoustu lidí a pro dostatečnou produkci je odolnost této rostliny nezbytná.
Základní dělení se rozlišuje podle druhu zrna, které může mít různé tvary. Ať už polodlouhé, oválné, kulaté, krátké nebo dlouhé, z toho pak plynou názvy odrůd. Určitě jste někdy slyšeli o rýži dlouhozrnné, krátkozrnné či kulatozrnné. Pojďme se podívat na jednotlivé druhy, se kterými se můžete setkat běžně v obchodech.

RÝŽE BASMATI
Jde o nejušlechtilejší odrůdu rýže, pěstovanou převážně na úpatí Himálají, proto se s ní můžeme nejčastěji setkat v souvislosti s indickou kuchyní. Než se dostane do prodeje, měla by být alespoň jeden rok uskladněna v suchu a temnu, jedině tak vynikne její aromatická vůně s oříškovým nádechem. Dlouhá zrna, typická pro odrůdu Basmati zaručují nižší lepivost a kratší dobu přípravy. Je snadno stravitelná, neobsahuje lepek a využití najde zejména při přípravě exotických pokrmů, skvěle se ale hodí i jako příloha k evropské kuchyni.

RÝŽE ARBORIO
Tato rýže našla svůj domov v Itálii. Kulatozrnná, bílá, perličková rýže po uvaření vytváří krémovitou až kašovitou hmotu, která je ideální pro přípravu pravého italského rizota. Většinou se nevaří samostatně, ale s ostatními ingrediencemi, protože výborně vstřebává chutě ostatních surovin. Zajímavostí je, že má odlišný proces vaření, než ostatní rýže. Nejdříve se opraží na másle a poté se po troškách a za stálého míchání přilévá voda nebo bílé víno pro výraznější chuť.

RÝŽE JASMÍNOVÁ
Patří mezi nejoblíbenější suroviny používané v thajské kuchyni. Zrníčka jsou dlouhá, lehce průsvitná, žlutohnědé barvy s příjemnou ořechovou vůní. Podobá se Basmati, ale má lepivější konzistenci. Při vaření se vaše kuchyň provoní po jasmínových květech a navíc je velmi zdraví prospěšná, má schopnost regulovat hladinu cholesterolu v krvi.

RÝŽE DIVOKÁ – PLANÁ
Divoká rýže roste planě v mělkých vodách kanadských jezer a jde vlastně o semena severoamerické trávy. Vyznačuje se dlouhými tmavými zrny, která se pečlivě ručně sbírají. Před tepelnou úpravou se doporučuje rýži přeprat, nejlépe vyplavit nečistoty studenou vodou. Je potřeba si také vyhradit delší čas na vaření, ale výsledek rozhodně stojí za to. Je plná vitaminů skupiny B, draslíku a také je významným zdrojem vlákniny. Většinou se nepoužívá jako samostatná příloha, ale v kombinaci s hnědou rýží nebo Basmati.

BHÚTÁNSKÁ RUDÁ RÝŽE
Starověká, krátkozrnná, horská rýže se vyznačuje příjemnou ořechovou vůní, pevnou dužinou, jemnou texturou a červenohnědou barvou. Pěstuje se ve vysoké nadmořské výšce v himalájském pohoří na území Bhútánu a je zavlažována kvalitní vodou bohatou na draslík a hořčík. Je bohatá na vlákninu, antioxidanty, vitamín B a esenciální mastné kyseliny. Vaří se cca 20 minut, až do té doby, než se její barva změní na růžovou.

RÝŽE CARNAROLI
Rýže Carnaroli se velmi podobná druhu Arborio, její zrna jsou ale o trochu delší a užší. Díky tomu, že obsahuje velké množství škrobu, je schopna absorbovat hodně chuti i vody, a tak je vhodná pro přípravu italských al dente rizot. V našich končinách není příliš známá, ale zkuste po ní zapátrat ve specializovaných obchodech, uvidíte, že rizoto připravené z Carnaroli bude velmi lahodné.

Vyzkoušejte některé recepty s rýží

image_pdfUložit recept do PDFimage_printVytisknout recept
0 0 hlasovat
Hodnocení receptu
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře